BBC Producer Says Footage of Alleged Gas Attack Victims in Syria’s Douma Staged

1
3848
Ron Paul cites Douma as fakery

LONDON (Sputnik) – Riam Dalati, the Syria producer at the BBC, said that the footage of people being treated after an alleged chemical weapons attack in the Syrian city of Duma was staged.

Dalati wrote on Twitter on Wednesday that the issue was investigated into for six months.

The journalist pointed out that no fatalities had occurred at the hospital, adding that the attack in Douma had not happened and sarin had not been used there. However, Dalati noted that the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) would look into whether chlorine was used at the scene.

Everything else around the attack was fabricated, according to Dalati.

The White Helmets group published the video after the reported attack in Douma, which is located in the Damascus neighborhood of Eastern Ghouta, in early April 2018. The video showed local residents, both adults and children, being treated in the hospital after the alleged attack.

The reports about the attack and the publication of the footage by the White Helmets were followed by missile strikes carried out by France, the United Kingdom and the United States on alleged chemical weapons production facilities in Damascus.

Western states have repeatedly accused the Syrian authorities of having carried out the Douma attack, while Damascus denied any involvement in the incident.

READ MORE: Aleppo Chemical Attack May Be Work of White Helmets — Russian MoD (PHOTO, VIDEO)

The Russian Foreign Ministry has said that the claims about the alleged use of toxic chemicals by the Syrian government were aimed at justifying external military action.

Moreover, prior to the Douma incident, the Russian Armed Forces warned about a provocation with the use of chemical weapons being prepared in the Syrian city by the militants.

READ MORE: White Helmets Hiring Locals for Staged Chemical Attacks, Paying in Food — MoD

Notably, back in April, the RT broadcaster reported that Dalati had already expressed his skepticism about the Douma hospital video in a Twitter post. However, the journalist subsequently deleted his tweet, citing a breach of editorial policy.

The same month, Hassan Diab, 11, who was featured in the White Helmets video, in an interview with a Russian media outlet alongside his father, gave a detailed description of how the footage of people treated in the hospital was filmed. Diab said, among other things, that children were given food for participating in the video.

Moreover, Douma residents, interviewed by Sputnik, were unable to confirm that the attack had taken place there. They said they knew nothing about it and were not aware of anybody having been affected by toxic chemicals.

READ MORE: ‘US & UK Funded White Helmets Because They Served Their Interests’ — Commentator


Loading...

EDITORIAL DISCLOSURE
All content herein is owned by author exclusively.  Expressed opinions are NOT necessarily the views of VT, authors, affiliates, advertisers, sponsors, partners, technicians or Veterans Today Network (VT).  Some content may be satirical in nature. 
All images within are full responsibility of author and NOT VT.
About VT - Read Full Policy Notice - Comment Policy

Previous articleThe enemy of America – The New Socialist Democrats
Next articleTrump Smackdown: House Votes to End U.S. Aid for Saudi’s (Israeli) Yemen War
Author Details
Sputnik is news agency with newsfeeds, websites, social networks, mobile apps, radio broadcasts and multimedia press centers. Their HQ is located in Moscow Russia. They have regional offices located in key regions and countries around the world including the United States (Washington, DC), China (Beijing), France (Paris), Germany (Berlin), Egypt (Cairo) and the UK (London and Edinburgh). The agency covers global political and economic news targeting an international audience.

The Sputnik brand was launched on November 10, 2014, by the Russian media group Rossiya Segodnya. Today, the editorial staff of Sputnik works in more than 30 languages, including English, Spanish, French, German, Arabic, Chinese, etc. Sputnik International's predecessors are the state-run news agency RIA Novosti and the Voice of Russia radio service, which were disbanded in 2013.

Sputnik Official Web Site

*All posts on behalf of Sputnik News are made by Gordon Duff and Jim W. Dean

1 COMMENT

Comments are closed.